Geen producten in je winkelmand.
Interview Mesjokke: “De drijfveer van dit alles is eigenlijk ons enthousiasme”
15
mrt
Er zijn een aantal chocolademerken waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Een voorbeeld hiervan is Mesjokke. Van hun bijzonder smaakvolle repen, tot aan de mooie verhalen op de verpakking en de speciale Spotify playlisten die ze per reep hebben samengesteld. Een stel chocolademakers om heel vrolijk van te worden. En die hebben bij Andere Chocolade een streepje voor. Dit Nieuwegeinse chocolademerk vind je dan ook in de special edition puur en in de special edition melkbox.
Vier mannen staan achter het roer bij Mesjokke. Wat hun verbindt is hun liefde voor mooie smaken, maar verder loopt hun achtergrond bijhoorlijk uiteen. Zo is Wouter huisarts, Luc kunsthistoricus, werkt Jasper als chefkok, en is Per van oorsprong antropoloog. Samen besloten ze in 2014 om chocolade te gaan maken, en ontstond het merk Mesjokke.
Met Luc had ik een lang en enerverend gesprek over Mesjokke en zijn liefde voor cacao. “’s Ochtends beginnen, oventje aanzetten, melangeur vullen. En dan al die geuren.. echt, dan kan je dag niet meer stuk”.
Luc, jij bent één van de chocolademakers van Mesjokke. Hoe zijn jullie hier mee begonnen?
Het begon allemaal een paar jaar geleden met onze gezamelijke interesse voor de ‘foodprint’: waar komt ons eten vandaan? Wat zit er allemaal in? En al snel: hoe zit dat nou eigenlijk bij cacao? We eten er best veel van in Nederland maar hoe zit die hele lijn van dat boontje tot aan die reep nou precies in elkaar? Bij cacao is de handel behoorlijk schimmig. Toen is daar het idee uit ontstaan, eigenlijk als een project, om in een beperkte oplage een reep te maken van bean-to-bar.
Wat ontdekten jullie zoal?
We waren voorheen altijd wel bezig met lekker eten en mooie producten. Ik was mij er tot die tijd echter niet van bewust hoe gevarieerd cacao kan zijn en wat voor verschillende smaken dat kan opleveren. Hoe meer we er indoken hoe interessanter en waanzinniger dat hele cacao verhaal werd. Fantastisch vond ik dat. En uit die liefhebberij is Mesjokke ontstaan.
Toen wij er ons in gingen verdiepen ontdekten we ook dat er al een aantal chocolademakers waren die zo hun chocolade maakten. Wij hebben in Europa een aantal aangeschreven, waarvan Chocolate Naive uit Litouwen ons uitnodigde om langs te komen om alles over het proces te leren.
Hoe zagen de begindagen van Mesjokke eruit?
We zijn maar gewoon begonnen met testen. We hebben een paar kleine cocoatown machientjes gekocht, een winnower, en een handmatige cracker. Verder hebben we heel veel leuke gesprekken gehad met cacao-importeur Daarnhouwer over verschillende bonen, en hebben we daar samples gekocht om de recepten te ontwikkelen. In de zomer van 2014 zijn we begonnen, gewoon in de woonkamer bij Wouter thuis. Roosteren in eigen oven, machines laten draaien, glaasje wijn erbij.. Maar proberen! Dat was dus ook heel veel fouten en heel veel vieze chocolade maken.. Het doel was om in december 2014 de eerste repen te kunnen presenteren, maar dat werd uiteindelijk pas in maart 2015 op het chocoladefestival Chocoa.
En toen kwamen de reacties..
Die kwamen eigenlijk al eerder. In september 2014 hebben we op het Origin Chocolate Event gestaan, met de repen van Naive, maar het ging daar al rond dat wij bezig waren. Dat is opgepikt door een journalist van de Volkskrant. We stonden toen met een foto, heel knullig met een haarnetje op ons hoofd, paginagroot in de krant. Al hadden we überhaupt nog geen chocolade, leuk was het wel.
Zo werden de verwachtingen natuurlijk wel steeds groter.. Hoe was het om jullie Mesjokke repen daadwerkelijk te presenteren?
Zenuwslopend! Maar ook ontzettend leuk natuurlijk. We kregen op Chocoa gelijk al veel oprecht en eerlijk advies van kenners. Je merkt echt aan diegenen die hun sporen al verdiend hebben in de sector dat als er nieuwe mensen op een pure manier met specialty cacao gaan beginnen, dat ze graag willen helpen. Dat vind ik echt te gek.
Wij hebben er overigens voor gekozen om niet eerst jaren in de leer te gaan maar om het gewoon te gaan ervaren, en misschien een paar keer onderuit te gaan. Wij zijn wel echt een club van doeners. Gewoon aanpakken en niet teveel aarzelen. We zijn heel ver gekomen in een jaar tijd, maar er is nog zoveel te leren. Chocolade maken is echt een vak en er zijn altijd weer nieuwe ontwikkelingen. Het is eindeloos.
Jullie zijn een direct trade chocolademerk. Hoe is dit ontstaan?
Terwijl wij bezig waren met het ontwikkelen van het merk Mesjokke merkten we dat traceability steeds belangrijker voor ons werd. Fairtrade zegt ons niet genoeg, zeker in die vlek van keurmerken die steeds waziger begint te worden vonden we fairtrade goed, maar simpelweg voor ons niet genoeg. Naast het feit dat wij doeners zijn houden we ook heel erg van verhalen. En het verhaal van het merk Mesjokke, dat wil ik het liefst zo compleet mogelijk vertellen. Daarom wil ik weten waar mijn bonen precies vandaan komen, en heb ik graag direct contact met een plantage.
Bijvoorbeeld plantagehouders Giff en José, uit Nicaragua. Van de cacaobonen van hun plantage maken we onze D.A.R.C. Angel reep. Die plantage specificiteit vinden wij belangrijk, net als zo weinig mogelijk tussenschakels. Het is misschien te kort door de bocht om te zeggen dat de tussenhandel over de ruggen van de boeren heen verdient, maar helaas is dat in zekere zin nog wel steeds vaak het geval. Wij betalen behoorlijk wat meer met het vertrouwen dat dat bij de cacaoboeren terecht komt. Dat geld blijft in ieder geval niet hangen in de tussenschakels, dat gaat direct daar naar toe. Dat vind ik fijn idee. En het leuke aan zulk persoonlijk contact is dat je het tussen de zakelijke mails door ook over koetjes en kalfjes kunt hebben, en dat ik weet naar wat voor muziek zij graag luisteren.
Jullie vieren nu bijna jullie éénjarig jubileum als bean-to-bar chocolademakers. Waar hoop je op voor deze sector?
De drijfveer van dit alles is ons eigen enthousiasme. En er is natuurlijk een groeiende groep mensen die heel erg met mooie producten en smaak bezig is, net zoals wij dat waren. Deze mensen laten hopelijk de supermarktreep even liggen en gaan voor een bean to bar reep. Of dat nou de onze is of die van de Chocolate makers of Åkesson’s of een andere chocolademaker. Dat maakt mij allemaal niet zo gek veel uit.
Ik hoop voor cacao op eenzelfde soort ontwikkeling als die de koffie de afgelopen 15 jaar doormaakte. Van filterkoffie naar senseo, tot aan de mooiste espressoapparaten en specialty coffee nu bij mensen thuis. Cacao heeft in feite hetzelfde verhaal achter zich, en verdient eenzelfde ontwikkeling. Want het is echt een heel tof product.
En de toekomst voor Mesjokke?
De gedachte dat ik over vijf jaar nog steeds in de cacao zit, dat geeft mij alleen maar een heel gelukkig gevoel. Natuurlijk willen we er op den duur wel wat hulp bij, maar persoonlijk wil ik het ook vooral blijven dóen, dat chocolade maken.
Chocolade maken is namelijk zo te gek. ’s Ochtends beginnen, oventje aanzetten, melangeur vullen. En dan al die geuren.. echt, dan kan je dag niet meer stuk. Het ruikt lekker, ziet er lekker uit, het klínkt lekker. Het is ook geen haastwerk, juist niet. Bijvoorbeeld het handmatig winnowen, wat ik soms uren achter elkaar doe. Dan kom ik echt in een staat van ‘zijn’. En elke 5 minuten schiet er dan door mij heen: mensen gaan dit proeven. Wat ik hier urenlang geestdodend sta te doen, gaan mensen uiteindelijk in hun reepje proeven. Ze zullen er zich niet van bewust zijn, maar het komt er echt in terug. Die gevleugelde afspraak van dat je liefde in je gerechten stopt, dat je dat proeft, bij bean to bar chocolade klopt dat gewoon.
Bedankt Luc voor dit interview, en het hele Mesjokke team voor jullie fantastische repen. Meer weten? Hier vind je meer info over Mesjokke en de goedgevulde Mesjokke playlisten. Proberen? De D.A.R.C. Angel vind je in deze box en de Stardust is onderdeel van de melkbox.
Benieuwd hoe dat met de hand winnowen van Luc er uit ziet? Janny van der Heyden nam voor het NTR programma Landinwaarts een kijkje in de Mesjokke chocoladefabriek. Start dit filmpje in op 10:25!