Het verhaal van Marou en Vietnam het chocoladeparadijs

Deze maand ontvingen de leden van de chocoladeverzekering een reep van het Franse merk Marou. De Lam Dong reep heeft fruitige tonen, maar smaakt ook naar koffie, brood, balsamico, rozijnen.. Een hele bijzondere reep gemaakt door een een paar hele bijzondere chocolademakers. (Spoiler alert: deze reep is nog verkrijgbaar!)

Er waren eens twee fransmannen in Vietnam..

Zo start het verhaal van Marou. Vincent Mourou and Samuel Maruta ontmoeten elkaar tijdens een survivaltraining net buiten de Zuid-Vietnamese stad Ho Chi Minh City. De heren, beide Franse expats wonend in Vietnam, bleken een gezamenlijke passie te hebben: cacao. Of meer specifiek: Vietnamese cacao.

“I wanted a certain quality of life. I wanted to make something authentic with the highest possible quality, and to only source local ingredients. I wanted it to be about adventure.” Vincent Mourou

Cacaojagers

Vietnam staat niet bekend als een groot cacaoland. Franse kolonisten introduceerden de cacao, maar het was pas in de jaren ’90 van de vorige eeuw dat er geïnvesteerd werd in de cacaoindustrie en er cacaobonen geexporteerd werden voor multinationals zoals Cargill en Mars. Er groeit goede cacao in Vietnam, en Vincent en Samuel vroegen zich dan ook terecht af waarom daar in Vietnam zo weinig mee gedaan werd. marourepen

De smaak van de chocolade wordt grotendeels bepaald door de smaak van de cacaobonen. Dit wordt bepaald door het terroir: het specifieke microklimaat, de bodem en de overige beplanting op de plantage. De bonen van plantages uit de Mekong Delta, geven een heel andere smaak dan de bonen uit de provincie Lam Dong, wat ten noorden van Ho Chi Minh City in een heuvelachtiggebied ligt. Om de smaak van elk type boon het beste tot zijn recht te laten komen, besloten de heren om van bonen uit elk gebied een reep te maken. De zeven smaken van Marou representeren zo verschillende Vietnamese provincies.

De chocoladefabriek van Marou bevindt zich in Ho Chi Minh City. Omdat de plantages allemaal relatief dichtbij liggen, wordt elke zak met bonen gecontroleerd. De kwaliteit van de bonen is belangrijk voor het uiteindelijke product. Het fermentatieproces, het drogen, het roosteren.. eigenlijk heeft iedere stap in het chocolademaakproces invloed op de kwaliteit van de uiteindelijke chocolade. Maar het begint toch bij de boon aldus Vincent Mourou: “Als je slechte bonen hebt, kun je geen goede chocolade maken. Dat is onmogelijk”.

Verder dan fairtrade.

Marou is niet gecertificeerd fairtrade. Dit was een bewuste keuze van de heren, waar ze uitgebreid bij stil staan op hun website. De manier van werken van Marou is volgens het direct trade principe: Marou betaalt een premium bovenop de faitrade prijzen, en bouwt een band op met de cacaoboeren. Marou krijgt dan vaak ook de eerste keus bij het selecteren van de bonen, en de boeren werken hard om de beste kwaliteit bonen te kunnen leveren. Marou werkt zonder tussenpersonen, waardoor het op deze manier kan werken. Omdat ze relatief weinig bonen inkopen en een directe relatie met de boeren hebben opgebouwd, hebben zij besloten om niet het fairtrade certificatie proces in te gaan.

Of zoals Vincent Mourou het op hun website uitlegt: “Uiteindelijk kennen wij de boeren waarvan wij onze bonen kopen bij naam, we betalen een premium omdat ze extra moeite hebben gestoken in de behandeling van de bonen na het oogsten, en wat wij betalen gaat direct naar de boer zonder er eerst een tussenpersoon van te hoeven betalen. Wij noemen dit graag eerlijke handel.”

Het prachtige design van de Marou repen

bron: marouchocolate.com

Design

Wat bij Marou gelijk in het oog springt is de prachtige verpakking. Cacaovruchten vind je in allerlei kleuren, en dus de verpakking van het eindproduct ook. Voor het ontwerp werkten de vrienden samen met een creatief bureau. Belangrijk was de uitstraling, maar ook de ervaring: wat is als klant je eerste gedachte? Hoeveel lagen moet je uitpakken? Hoe breek je een stukje van de reep af? In een prachtig filmpje kun je zien met hoeveel aandacht de verpakking handmatig wordt gezeefdrukt.

De toekomst

Marou is in een paar jaar uitgegroeid van twee vrienden op een motorfiets opzoek naar cacaobomen, tot een chocoladebedrijf met 25 werknemers en verkooppunten over de gehele wereld (van Qatar tot Zweden, en ook in Air France vliegtuigen kun je Marou vinden).

De heren hebben nu meer tijd om zich op andere dingen te focussen. Zo zijn ze recentelijk een samenwerking aangegaan om hun eigen cacaobomen te planten. Dit project heeft als doel een gebied te beschermen dat anders ontbost dreigde te worden, en, om uiteindelijk ook hun eigen cacaovruchten te kunnen oogsten.


Iedere maand 4 bijzondere repen en een uitgebreide uitleg, thuisbezorgd in een mooi doosje.De ‘Veel smeltplezier’ box met daarin de Lam Dong reep van Marou  is nog verkrijgbaar. Klik hier om te bestellen.


Marou heeft een aantal te gekke filmpjes gemaakt om hun vertaal te vertellen:

 


Meer lezen over Marou:

Two Entrepreneurs fueling Vietnam’s agricultural eco-system, with chocolate. Forbes, juli 2015

Profile in obsession: Vincent Mourou and Samuel Maruta. Lucky Peach, juni 2015

How design helped Marou’s Chocolate get noticed. DX Mag, juni 2014.

by Siebrigje

Chocoladecurator, verhalenverteller, mensen blij-maker, en eigenaar van Andere Chocolade. Geniet graag veel en vaak van échte chocolade.